Saturday, November 11, 2006

2 PERHATIAN dan 7 JANGAN untuk Malaysia

Komen berdasarkan artikel
Ekuiti korporat bumiputera melepasi 30%

PERHATIAN PENTING 1:
"Nampaknya kalau boleh, pemimpin-pemimpin Umno termasuk Perdana Menteri mahukan DEB diteruskan sambil bila-bila.

Jika DEB diteruskan, kaum Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban di akar umbi akan terus di pinggirkan."

Dipinggirkan = Marginalised. So, to all of you Malaysians out there, we are in the same boat. So, please do not condemn each other. UPROOT THE ROTTEN TREE/CULTURE.

PERHATIAN PENTING 2:
"Ia suatu rahsia terbuka bahawa pemilikan saham hanya tertumpu di tangan segelintir kecil, kelompok Umnoputera.

Kelompok Umnoputera dan kroni-kroni mereka tidak boleh dibiarkan memunggah kekayaan negara untuk diri mereka sendiri dengan alasan perpaduan nasional."

Orang Malaysia, tolonglah berpadu secara nasional, jangan hentam kaum lain. Kita dalam satu bot. Undilah kerajaan yang akan mengagihkan kekayaan negara untuk rakyat sekalian.
Undilah dengan betul untuk masa depan negara yang cerah.

JANGAN undi kerajaan yang konon berjuang untuk bangsa, tapi sekadar CAKAP, tapi TAK SERUPA BIKIN.

JANGAN biarkan parti yang mengamalkan "DIVIDE AND RULE" tetapi dalam akhbar kata menggalakkan perpaduan kaum.

JANGAN biarkan budaya buruk yang guna nama Melayu untuk Tipu Melayu, guna nama Cina untuk Tipu Cina, guna nama India untuk tipu India. "Ali Baba" semua tu jangan sokong. Kata juang untuk kaum, tapi guna nama kaum untuk kepentingan diri sendiri, jangan sokong.

JANGAN biarkan pemimpin yang tidak mematuhi PRINSIP RUKUNEGARA untuk memberi pengajara kepada anak anda yang bersekolah untuk mengikut prinsip Rukunegara. Bolehkah orang yang tidak mendaulatkan undang-undang, tidak taat setia kepada RAJA (SULTAN) dan negara, tidak luhur kepada perlembagaan, tidak sopan dan tiada kesusilaan. Boleh tak kita harapkan pagar kalaulah pagar itu makan padi? Eh, parti manakah yang tak ikut undang-undang?

JANGAN biarkan orang-orang durjana yang tidak CEMERLANG dalam tugas, tetapi GEMILANG dan TERBILANG dengan skandal-skandal yang memang TEMBERANG berkuasa. Eh, parti manakah yang cakap tak serupa bikin?

JANGAN biarkan pihak penipu yang tidak MESRA rakyat, tidak CEKAP dari segi pemerintahan dan tidak AMANAH dengan duit dan tugas. Eh, parti manakah yang cakap tak serupa bikin?

Amat penting untuk kita tahu siapa penipu. Penipu ialah orang yang selalu cakap sendiri "bersih" tetapi sebenarnya "kotor". Cakap "Tak Tau" tetapi sebenarnya tahu segala-galanya. Cakap-cakap tetapi tak serupa bikin.

Bersatulah Berjuang untuk Malaysia yang kita cintai. JANGAN biarkan budaya ini berlarutan sehingga memusnahkan Malaysia DAHULU, KINI DAN SELAMANYA.

Jangan, kawan-kawan, oh jangan.
Yang di petik dari artikel yang asal hanyalah pandangan penulis itu sendiri. Adakah Barisan Nasional bertindak dengan tidak adil?
Saya tidak mahu memberitahu anda. Fikirlah mendalam. Fikirkanlah dengan betul sebelum mengundi sebarang parti, tak kira pembangkang ataupun BN.
Sekian, terima kasih.

1 comment:

Anonymous said...

Brother, if the rest of the Malay citizens could think like you, we would have 'overthrown' the current racist and greedy ruling coalition.. sad that your thinking is only 1 in a million. Keep it up! Malaysia needs more citizens like you.

Rgrds,
Steve