Saturday, December 09, 2006

Md Yusoff Othman: Surrealism Within Realistic Photographic Art

I have been searching extensively for some Malaysian artwork which would fit my taste. There are many but this particular artiste really caught my attention.

His name is Md Yusoff Othman, an artiste-lecturer in University Teknologi MARA, Shah Alam, Selangor.

For more detailed information about him, please view it here:
http://www.nngallery.com.my/cof/102/

Let's take a look at some of his pictures of a recent exhibition here:
http://www.nngallery.com.my/cof/102/work331.html
http://www.nngallery.com.my/cof/102/work330.html

I particulary like this piece themed "Gelora Sebutir Batu" taken at Sungai Pisang, Gombak:
http://www.nngallery.com.my/cof/102/work332.html

There is a big stone in the middle of the picture surrounded by water. By the side of the water is the trees.

Looking at this image, It feels real to see the colour tone of the stone and the trees.

Perhaps it is the colour scheme of the waters, or maybe the position of the stone makes it surreal. The edge of the waters meeting with the land at the middle right of the picture resulted in the effect as if the stone is actually not on water but floating in clouds.

But, how can we have trees above the clouds?

The trickery of mind somehow blurs the distinction between real and surreal. The mind believes it is real but bordered on "suspect" upon second look. However, the piece still stands a realistic piece.

An example of a good selection of scene with both features in mind before photographing.

Hope to see more from him.

2 comments:

Anonymous said...

salam hormat.

Saya sudah lama tidak melawati blog yang berbahagia.

satu laman blog yang amat baik.

Memorable Love said...

Salam Sejahtera ,

Satu isu yang amat besar perlukan DSAI dan YB , Ahli Pembangkang, Parti pembangkang untuk berjuang mempertahankan rakyat jelata yang sudah malang lagi ditindas. Dengar kata mangsa banjir perlu bayar sejumlah wang kepada tentera sekiranya mahu diselamatkan. Ada juga ura-ura yang mengatakan bantuan dihulurkan mengikut kaum. Ada juga yang mengatakan hanya bukan melayu yang dicaj. Ada juga yang mengatakan ada tentera yang pada mulanya buka mulut RM 4000 dan selepas itu tawar menawar sehingga rm 400. Mangsa tersebut yang miskin fakir terpaksa pinjam wang untuk menyelamatkan. Kini saya tidak cukup bukti. Oleh itu perlukan DSAI bersama NGO dan parti pembangkang turun ke bawah dan cari bukti.

Biar kita perlu berdemonstrasi dan turun ke Johor pun tidak apa. Ini merupakan satu isu yang sangat kronik. Isu ini berkaitan dengan rasuah , salah guna kuasa , nyawa dan keselamatan manusia dan berbau perkauman. Ekploitasi peluang ini dan binasakan BN di Johor dan Melaka sekiranya Kementerian Pertahanan dan orang terlibat tidak dapat memberikan penjelasan dengan baik. Kalau petisyen untuk
menentang tindakan manusia yang tidak berhati perut ini diperlukan maka laksanakan.

MP Suputeh Teresa Kok kini sedang berjuang untuk mangsa tersebut. Apa yang menjadi lebih malang ialah Surat Khabar Melayu dan Inggeris tiada berita ini .Berita ini perlu digemparkan untuk menunjukkan salah guna kuasa dan gejala yang begitu teruk ini. Banyak lagi rakyat Malaysia tidak tahu termasuk diri saya masih ingin mencari lebih banyak bukti dan sumber untuk lebih lantang bersuara menentang. Perkara ini perlu disiasat dan digemparkan serta dijadikan alat menjelang pilihan raya akan datang.

Isu yang berkaitan dengan nyawa manusia tidak boleh kita pandang rendah. Kalau setakat rasuah dan salah guna kuasa masih tidak seteruk memperjudikan nyawa manusia !!!!

Kita perlu buat segala yang perlu untuk mendapatkan keadilan bagi mangsa yang terlibat. Suruh kerajaan bayar pampasan. Selain daripada isu ini. Ada juga ura-ura mengatakan money distribution kepada mangsa banjir juga diedarkan dengan tidak adil mengikut kaum. Isu ini belum ada orang yang membuat bising tetapi boleh disiasat dan suruh orang yang bertanggungjawab tampil ke hadapan dan memberi penjelasan. Isu ini berkaitan dengan rasuah , penyelewengan dan juga perkauman.

Diharapkan kita dapat siasat. Dapatkan lebih banyak sumber dan maklumat. Lepas itu kita binasakan orang-orang yang terlibat termasuk penjelasan yang baik daripada Kementerian Pertahanan serta orang yang terlibat dalam menyalurkan wang bantuan kepada mangsa.

Sesiapa yang ada maklumat sila email kepada saya. Saya akan perbesarkan isu ini.

http://teresakok.com/2006/12/29/allegations-of-graft-flood-in/
http://gfx1.hotmail.com/i.p.send.gif
Send
http://blog.limkitsiang.com/?p=902

http://www.nst.com.my/Current_News/nst/Saturday/National/20061230085337/Article/local1_html

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Saturday/Nasional/20061230003800/Article/

Sekian.

http://shenyeeaun.disagrees.net/